Ocena bezpieczeństwa kosmetyku - szkolenie_Codziennik Kosmetyczny
Warsztaty: Ocena bezpieczeństwa kosmetyków
14 czerwca 2017
Wakacyjny Poradnik Urodowy — wyzwanie dla maniaczek i maniaków urodowych!
21 czerwca 2017

Zawód: Kosmetolog, cz. 1

oczami kosmetologa_codziennik kosmetyczny
Zawód kosmetologa nie jest tak łatwy, jakby się mogło wydawać. Wciąż pojawiają się opinie, że każdy może wykonywać ten zawód, bo wystarczy kilka szkoleń, aby „móc nakładać maskę na twarz”, itd. Jednak prawda widziana oczami kosmetologa jest zupełnie inna. Kosmetologia to sztuka, której sprostać jest trudno i w tym celu współczesny kosmetolog zostaje poddany wielu wymaganiom: ciągły rozwój, dokształcanie się i doszlifowywanie swoich umiejętności.

Prawda widziana oczami kosmetologa

Nasza praca to świadome łączenie stanu skóry z wieloma czynnikami, jakie zachodzą w całym organizmie. Każde zmiana skórna to swoisty sygnał z wewnątrz, który mówi nam, że coś jest nie tak. Czasem bywa, że to my jako pierwsi dostrzegamy jakieś niepokojące zmiany i wysyłamy klienta do lekarza specjalisty. To także nauka, wiedza i doświadczenie, które ociera się o wiele sfer życia.

Primum non nocere z łac. po pierwsze nie szkodzić To dewiza, która zajmuje wysokie miejsce w naszym kodeksie postępowania. Działamy zgodnie z jej zasadą, jednak nie zawsze jest to takie proste. Wiele zależy od pacjenta.

Nasz zawód polega na współpracy pacjent-kosmetolog, która opiera się na wzajemnym zaufaniu, szczerości i kompetencji. Nigdy - pod wpływem pacjenta - nie powinniśmy przekraczać swoich możliwości, jeśli czegoś nie wiemy, nie potrafimy. Lepszą alternatywą jest przyznanie się tego w szczery i otwarty sposób, co z pewnością zostanie lepiej przyjęte, niż pokątne działania niemające żadnych podstaw.

Nie bez znaczenia pozostaje jednak kwestia higieny naszej i gabinetu oraz uczciwość stosowania poszczególnych komponentów zabiegowych. Może i możemy oszukać po części klienta, mówiąc o preparacie, który posiada odpowiednie właściwości, w rzeczywistości nakładając zupełnie coś innego, ale kłamstwa mają krótkie nogi i jak w porzekadle, tak i tutaj sprawdza. Brak widocznych efektów, niezadowolenie szybko ukażą nasze postępowanie.


Psychologia w służbie zdrowia

Jak widać psychologia to dziedzina, która w tym zawodzie jest nieodłącznym elementem, poczynając od pierwszego spotkania z pacjentem, poprzez prowadzone terapie zabiegowe, a kończąc na swoistym byciu niczym "spowiednik", który z baczną uwagą przyjmuje wszystkie historie opowiedziane w trakcie wizyty w gabinecie kosmetologicznym.

Uświadamianie na temat dbania o swoje zdrowie i skórę to chyba jedna z trudniejszych rzeczy, z jakimi się zmagamy w pracy, szczególnie utrudniona w przypadku osób, które są pierwszy raz na wizycie w gabinecie i zgłaszają się do niego dopiero wtedy, kiedy skóra krzyczy o pomoc. Czasem bywa i tak, że mocne przekonania, tkwiące głęboko w psychice klienta, są nie do podważenia i tutaj z pomocą przychodzi komunikacja. Nie ma drogi na skróty, najwięcej zależy od nas samych i sposobu przedstawienia problemu pod różnym kątem. Zaszczepienie w kliencie pozytywnych efektów, jakie można uzyskać, ich wizualizacja z pewnością pomoże bardziej zrozumieć, jak ważna jest systematyczna pielęgnacja, nie tylko w gabinecie, ale w domu.

Z doświadczenia pamiętam klientkę, która, robiąc w domowym zaciszu hennę i chcąc ją domyć użyła detergentu, aby wybawić kolor. Może i skrajny przypadek, ale pokazuje, że nie zawsze wszystko jest tak jasne, jak nam się wydaje, dlatego tak ważny jest proces uświadamiania.

Wiedza, która buduje wiarygodność

W psychologii biznesu klient niezadowolony przyniesie więcej szkody niż zadowolony. Powinniśmy mieć to na uwadze, jednak pamiętajmy o tym, że na niektóre rzeczy po prostu nie mamy wpływu. Nie godząc się na zabieg, który nie powinien być wykonany u danej pacjentki ze względów, np. zdrowotnych, rozstajemy się w atmosferze żalu i złości, ale w niedalekiej perspektywie i tak nasze postępowanie zostanie docenione i dobrze odebrane.

Mimo że praca kosmetologa nie należy do łatwej, jednak przynosi ogrom satysfakcji, kiedy widzimy znaczna poprawę stanu skóry, uśmiech na twarzy po wyjściu z gabinetu czy słowa, poprzez które dostajemy skrzydeł. W całej naszej pracy kosmetologa pamiętajmy, że nasza wiedza jest równie istotna jej pogłębianie i jej umiejętne wykorzystywanie w praktyce.

W kolejnych cyklach będziemy opisywać poszczególne sylwetki pacjentów odwiedzających gabinety kosmetyczne, mówić o tym, jak sobie radzić w konfliktowych sytuacjach, jak zachować dobre relacje w przypadku odmowy zabiegu, jak rozmawiać i jak podczas rozmowy i zasłyszanych historii nie wpędzać się błędne koło identyfikowania się ze zdarzeniami i emocjami klienta.
Anna Musiałek
Anna Musiałek
Studentka Śląskiej Wyższej Szkoły Medycznej w Katowicach. Jej pasją jest kosmetologia i medycyna estetyczna Z ciekawością przygląda się współczesnej kosmetologii i nowoczesnym kosmetykom, upatrując w nich ogromny postęp i przyszłość dla wielu problematycznych zmian zachodzących w skórze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

F
?

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera, nie przegap nowych informacji.

FreshMail.pl