Rozporządzenie parlamentu europejskiego dotyczące produktów kosmetyczbych_Codziennik Kosmetyczny
Rozporządzenie nr 1223/2009 dotyczące produktów kosmetycznych – czy powinniśmy je znać?
16 sierpnia 2017
Owoce są źródłem wielu cennych składników pielęgnacyjnych_Codziennik Kosmetyczny
Właściwości pielęgnacyjne owoców
21 sierpnia 2017

Fakty i mity: Dermokosmetyki

dermokosmetyki nie mają własciwości leczniczych_Codziennik Kosmetyczny
W telewizji, radiu czy prasie cały czas pojawiają się reklamy dermokosmetyków, sugerujące nam, że są to produkty o właściwościach leczniczych, które dużo lepiej poradzą sobie z danym problemem skórnym, aniżeli tradycyjne kosmetyki dostępne w drogeriach. Szata graficzna (czysta, pozbawiona jakichkolwiek zdobień, najczęściej biała z czerwonymi lub niebieskimi elementami) sprawia, że taki produkt bardziej przypomina lek, aniżeli kosmetyk, dlatego najlepiej udać się po niego do apteki. Oczywiście trzeba za niego dużo więcej zapłacić, bo przecież jest bardziej skuteczny. Czy powinniśmy wierzyć takim produktom?

Kosmetyk vs produkt leczniczy

Zacznijmy od tego, że w prawie polskim nie istnieje pojęcie „dermokosmetyku”, a jedynie „kosmetyku” (Ustawa o produktach kosmetycznych z dnia 30 marca 2001 r.) i „produktu leczniczego” (Ustawa prawo farmaceutyczne z dnia 6 września 2001 r.). Jak widać, zakres obu tych produktów reguluje zupełnie inna ustawa, a więc mają zupełnie inne właściwości.

Kosmetyk to każda substancja chemiczna lub mieszanina, przeznaczona do zewnętrznego kontaktu z ciałem człowieka – skórą, włosami, wargami, paznokciami, itp. Kosmetyki nie są przeznaczone do leczenia chorób.

Produkt leczniczy każda to substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób, lub podawana w celu postawienia diagnozy, lub w celu przywrócenia, poprawienia, lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne. Takie produkty podlegają dużo bardziej restrykcyjnym przepisom!

W świetle prawa polskiego nie ma możliwości, aby dany produkt był zarazem kosmetykiem i lekiem.
MIT: Dermokosmetyki mają działanie lecznicze

FAKT: Dermokosmetyki nie są produktami leczniczymi, a więc nie leczą chorób

Co z dermokosmetykami?

Dermokosmetykami potocznie nazywane są produkty przeznaczone do pielęgnacji skóry problemowej lub zmienionej chorobowo. Jak już ustaliliśmy, nie ma czegoś takiego jak „dermokosmetyki”, dlatego najczęściej przyporządkowany są one do grupy kosmetyków. Zatem bez względu na miejsce sprzedaży (drogeria, apteka) podlegają takim samym prawom jak inne kosmetyki.

To nie wyklucza jednak ich skutecznego działania. Bardzo często zdarza się tak, że tego typu kosmetyki – dermokosmetyki – podlegają ścisłym i długotrwałym testom, pod kontrolą lekarza czy dermatologa. Jednak ze względu na wysokie koszty rejestracji produktu leczniczego, producent woli wprowadzić taki produkt jako kosmetyk, a nie jako produkt leczniczy.

Pamiętajmy jednak o tym, że tak może być, ale wcale nie musi. To, że dany produkt opracowywany jest pod okien dermatologa czy farmaceuty nie decyduje o jego skuteczności. Dlatego nie dajmy się zwieść „aptecznym opakowaniom”, ale zawsze czytajmy skład, zwracajmy uwagę na sposób stosowania. Pamiętajmy również o tym, że fakt, iż dany produkt sprzedawany jest tylko i wyłącznie w aptece, nie świadczy o jego szczególnych właściwościach leczniczych. Zazwyczaj jest to po prostu strategia producenta.
Bądźmy świadomymi konsumentami i dokonujmy przemyślanych wyborów. Zawsze czytajmy etykiety. Jak możemy, porównujmy je z innymi produktami i wybierajmy te, naszym zdaniem najlepsze. Po co przepłacać?
Kaja Bernasińska
Kaja Bernasińska
Absolwentka filologii polskiej, dziennikarz i copywriter z wieloletnim doświadczeniem. Przez ponad 2 lata związana była z branżą kosmetyczną, pracując dla Delia Cosmetics, gdzie zajmowała się szeroko pojętym marketingiem. Obecnie redaktor branżowy w portalu Biotechnologia.pl. Uczestniczka wielu konferencji kosmetycznych, na których poruszane są najważniejsze aspekty i problemy branży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

F
?

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera, nie przegap nowych informacji.

FreshMail.pl