grzybica stóp i paznokci - przyczyny
Dermatomikoza, czyli grzybica stóp, włosów i paznokci
9 października 2017
Kolor tęczówki a cienie do powiek_CodziennikKosmetyczny
Który cień do powiek pasuje do naszej tęczówki?
13 października 2017

Jakie opakowania kosmetyków są dla nas bezpieczne?

bezpieczeństwo opakowań kosmetycznych_CodziennikKosmetyczny
Mnogość opakowań i designu przeróżnych kosmetyków jest tak ogromna, że często konsument dany produkt kupuje „oczami”. Niestety różnorodność opakowań nie zawsze idzie później z bezpieczeństwem stosowania danego produktu. Ważne jest to szczególne przy produktach, które w składnie zawierają wodę, stanowiącą dobre środowisko do rozwoju drobnoustrojów.

Emulsje

Najbardziej popularne są tzw. słoiczki. Opakowanie wypełnione jest masą, podczas pakowania zazwyczaj nakładana jest patynka lub inne zabezpieczenie, a dopiero potem nakrętka. Produkty, jakie możemy spotkać w takich pojemnikach, to najczęściej kremy do twarzy i pod oczy, peelingi czy różnego rodzaju masła. Kosmetyk w takim opakowaniu jest bezpieczny, dopóki nie zostanie otwarty. Niestety po zerwaniu patynki lub innego zabezpieczenia do produktu mogą bez problemu dostać się różne drobnoustroje. Najprostszym sposobem zakażenia kremu są dłonie konsumenta. Prawda jest taka, że konsumenci nie zawsze przywiązują uwagę do tego, czy ich dłonie są zdezynfekowane, przez co do kosmetyku mogą dostać się drobnoustroje flory bytującej na rękach.

Opakowania bez dostępu powietrza

Coraz więcej firm decyduje się na użycie opakowań tzw. airless. Są to specjalne pojemniki z dozownikiem skonstruowane tak, aby dozować odpowiednią (na jedno użycie) ilość produktu, tym samym nie narażając reszty masy na kontakt z otoczeniem. Rozwiązanie to sprawdza się idealnie, gdyż produkt jest maksymalnie zabezpieczony, dodatkowo ilość masy, która została pobrana, starcza do odpowiedniej aplikacji na danym obszarze skóry. Wadą może być to, że w przypadku nieprzezroczystego opakowania, konsument nie jest w stanie precyzyjnie określić ilości pozostałej w środku. Firmy jednak starają się tę wadę niwelować i produkują opakowania transparentne.

Produkty myjące

Należy zwrócić uwagę, że wiele kosmetyków, a zwłaszcza produkty myjące, takie jak żele pod prysznic i szampony, są narażone na zakażenia drobnoustrojami przez miejsce ich przechowywania, którym zazwyczaj jest łazienka. Zawartość wody oraz wilgotne środowisko wokół działa na ich niekorzyść. Dodać trzeba jeszcze sposób aplikacji. Produkty te są używane przez konsumentów w połączeniu z wodą, stają się śliskie, co wpływa na bezpieczeństwo aplikacji produktu.

W przypadku środków myjących możemy spotkać się z opakowaniami typu tuba, wcześniej wymienionymi słoiczkami oraz różnego rodzaju butelkami z dozownikami. Do takich możemy zaliczyć zwykłe korki zakręcane wykonane z różnych tworzyw, flip-topy, disc-topy oraz pompki. Flip-top czy disc-top często charakteryzuje się specjalnym zamknięciem zwanym snap on. Polega ono na specjalnym nałożeniu korka tak, aby nie odkręcał się cały, a tylko odpowiednia część dozownika została otwarta. Jest to bardzo wygodne zamknięcie, jednak dozowanie produktu zależy od konsumenta. To on decyduje, ile masy z opakowania użyje przy jednym wyciśnięciu. Dodatkowo aplikacja wiąże się ze wzięciem butelki do ręki i odwróceniem jej, aby kosmetyk mógł wydostać się z opakowania.

Dobrym rozwiązaniem są butelki z pompką, które są prototypem opakowań airless. Podczas używania konsument nie musi brać produktu do ręki, wystarczy, że naciśnie pompkę i oczekiwana ilość na pojedynczą aplikację zostanie z dozowana bezpośrednio na dłoń. Pozostała masa nie ma kontaktu ze środowiskiem zewnętrznym.

Podsumowując, oprócz dobrego składu INCI i ładnego designu, kupując kosmetyki konsumenci powinni zwracać uwagę na użyteczność i bezpieczeństwo opakowania. Zwracajmy uwagę na to, w jaki sposób użytkujemy kosmetyk. Pamiętajmy też o tym, że produkt w bezpiecznym opakowaniu po przekroczeniu terminu przydatności nie nadaje się do użycia i producent nie ponosi konsekwencji z zastosowania przeterminowanego produktu i wystąpienia u konsumenta skutków ubocznych.
Marta Majszyk
Marta Majszyk
Absolwentka kosmetologii i biologii analitycznej. Technolog produkcji kosmetyków. Kosmetolog z pasji, zamiłowania i wyboru. Przyszła dr kosmetologii. Ciągle poszerza wiedzę, uczestniczy w kursach, szkoleniach i seminariach. Kocha to, co robi. Prywatnie pasjonatka jeździectwa.

1 Komentarz

  1. cocosanka napisał(a):

    Bardzo fajny artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

F
?

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera, nie przegap nowych informacji.

FreshMail.pl