Czego potrzebuje skóra mężczyzny?
27 listopada 2017
glikacja-cukier wykorzystuje się w ksmetlogii-CodziennikKosmetyczny
Najpopularniejsze cukry wykorzystywane w kosmetologii
30 listopada 2017

Zawód: Kosmetolog, cz. 4 [Jak mądrze odmawiać?]

Zawód kosmetologa-jak mówić nie-CodziennikKosmetyczny
Problem odmowy wykonania zabiegu dotyczy nie tylko branży beauty, ale także profesji różnych sektorów pracy. Mogłoby się wydawać, że jest to banalne zadanie, z którym każdy sobie poradzi, jednak nie do końca tak jest. Trudność pojawia się wtedy, kiedy nie wiemy, jak dokładnie tego dokonać, aby nie urazić i nie zniechęcić klienta, ale żeby dostrzegł to, że nasze „nie” kierowane jest troską o dobro drugiej osoby.

Dziecięce „nie, bo nie”

Po pierwsze, ważnym aspektem jest to, czego dotyczy dany problem. Jeśli odmowa usługi wiąże się z zabiegiem, który nie jest przeznaczony dla danej osoby i może spowodować poważne powikłania, wtedy naszą bronią może okazać się szczera rozmowa. Tutaj istotną rolę odgrywa sposób mówienia i odpowiedni dobór słów. Bezwzględnie przestrzegam przed wychodzeniem z pozycji „nie da się, bo nie i już” - nie tłumacząc dlaczego. Ważne jest, aby przedstawić sprawę w sposób obrazowy, dokładny tak, aby druga strona to zrozumiała. Każda osoba jest inna, dlatego potrzebuje innego rodzaju zobrazowania sytuacji, jednak zdanie się na naszą intuicję powinno nam pomóc.

Potokiem płynące słowa

Ważne jest też to, aby nasza odmowa była potokiem ciepłych słów, świadczących o trosce, bez opowiadania bajek i owijania w bawełnę. Rozmowa powinna być konkretna i skupiać się na naprawdę istotnych rzeczach, które decydują o doborze danej usługi dla naszego klienta. Jesteśmy ekspertami i dlatego tak powinniśmy przekazywać informację, aby klient w pełni czuł, że jest w dobrych rękach.

Fachowa fachowość

Fachowa terminologia jest istotnym elementem, którego nie powinno zabraknąć w naszej rozmowie, jednak powinna zastać użyta w sposób bardzo wyważony, w przeciwnym wypadku możemy osiągnąć odwrotny skutek od zamierzonego. Klient nas po prostu nie zrozumie, a tego z pewnością chcielibyśmy uniknąć. Często w swojej pracy zawodowej spotykam się z historiami, w których klienci pytają „a co to jest za zabieg z użyciem……?” I tak zdarzyło mi się kiedyś uczestniczyć w sytuacji, w której kosmetyczka cytuje całą książkową terminologię, po czym klientka, udając, że wie, o czym mowa, wychodzi z gabinetu, nie zapisując się na zabieg. W naszym życiu z pewnością napotkamy wiele takich osób, które nie będą w stanie się przyznać do tego, że czegoś nie rozumieją, jak wiemy jest to dość niezręczna sytuacja, a przyznanie się do niewiedzy często jest mylnie rozumiane jako słabość, i o tym warto pamiętać.

Bywa też tak, że gubi nas myśl „jeśli przedstawię to w sposób bardzo prosty, klient pomyśli, że nie znam terminologii, nie jestem odpowiednio wykształcona i co za tym idzie nie jestem dobrym kosmetologiem”. Jednak wiem, że przekazywanie wiadomości z naszej dziedziny również może odbyć się w sposób dokładny, rzetelny i odpowiednio zrozumiały. Tutaj z pomocą przychodzi empatia, spróbujmy postawić się w sytuacji klienta. Bywa to bardzo pomocne, gdyż, zmieniając role, widzimy wszystko z innej perspektywy i wtedy od razu zmieniamy sposób myślenia i zaczynamy działać na korzyść naszą oraz klienta.
Pamiętajmy też o tym, że to, w jaki sposób mówimy, gestykulujemy wpływa na odbiór naszej osoby. Nie tylko słowa mają tutaj moc, ale także nasz ton głosu, mowa ciała.

Nie zawsze jest łatwo

W naszej pracy zawodowej jest tak jak w życiu - to, co aktualnie dzieje się w naszym wnętrzu - negatywne nastawienie czy smutek - od razu rysuje się na naszej twarzy i wtedy ciężko nam się zebrać do uśmiechu czy miłych słów. Dotyczy to głównie sytuacji, które niosą ze sobą ogromny stres, kiedy klient posiada wiele informacji na dany temat z różnych źródeł, niekoniecznie zgodnych z prawdą, i wykłóca się o zabieg, który w jego sytuacji nie powinien zostać wykonany. Postarajmy się wtedy skupić się na faktach i porostu przedstawić je, jeśli nadal nie będą zrozumiałe, to zwyczajnie odpuśćmy. Czasem właśnie tak jest, że nie do każdej osoby jesteśmy w stanie dotrzeć, nie przez każdą sytuację przejdziemy gładko, ale takie historie uczą, pomagają nabyć nowych umiejętności potrzebnych w radzeniu sobie z trudnymi konfliktowymi zdarzeniami. Nie zawsze wszystko wszystkim będziemy w stanie wytłumaczyć, przekazać czy zobrazować i to po prostu trzeba przyjąć do świadomości, wyciągnąć wnioski i iść dalej.

Jak widzimy odmowa nie musi wiązać się z uczuciem ucisku w żołądku z powodu stresu, racjonalne świadome i empatyczne podejście do tematu spowoduje, że poradzimy sobie nawet w bardzo skomplikowanej sytuacji.
Anna Musiałek
Anna Musiałek
Studentka Śląskiej Wyższej Szkoły Medycznej w Katowicach. Jej pasją jest kosmetologia i medycyna estetyczna Z ciekawością przygląda się współczesnej kosmetologii i nowoczesnym kosmetykom, upatrując w nich ogromny postęp i przyszłość dla wielu problematycznych zmian zachodzących w skórze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

F
?

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera, nie przegap nowych informacji.
[FM_form id="1"]