K beauty jest ostatnimi czasy bardzo popularne-CodziennikKosmetyczny.pl
CICA, witamina B12, glutation – aktualne trendy w K-beauty
8 lutego 2019
Pielęgnacja cery naczynkowej-CodziennikKosmetyczny.pl
Jak dbać o cerę naczynkową?
13 lutego 2019

Co dla konsumentów oznacza wejście w życie nowej ustawy kosmetycznej?

Nowa ustawa kosmetyczna_codziennikKosmetyczny.pl
Od 1 stycznia 2019 roku w Polsce, obowiązuje nowa Ustawa z dnia 4 października 2018 roku o produktach kosmetycznych, która została oparta na Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 roku dotyczącego produktów kosmetycznych. Powstała ona w celu ujednolicenia informacji dotyczących obowiązków producentów, dystrybutorów i osób odpowiedzialnych za projekt. Jakie znaczenie ma ta ustawa dla konsumentów? Czy przepisy stały się bardziej przejrzyste?
Ustawa miała na celu ujednolicenie zasad zgłaszania skutków niepożądanych kosmetyków, ostateczne zdefiniowanie instytucji odpowiedzialnych za kontrolę produktów kosmetycznych w Polsce, a także konkretne informacje na temat kar za niespełnianie wymagań Rozporządzenia nr 1223/2009. Dzięki nowelizacji przepisów, konsumenci, którzy ucierpieli w przypadku działań niepożądanych kosmetyku, mogą bez problemu zgłosić się do jednostki medycznej, która ma obowiązek powiadomić Główny Inspektorat Sanitarny lub samemu powiadomić i poprosić o wpis do Systemu Informowania o Ciężkich Działaniach Niepożądanych Spowodowanych Stosowaniem Produktów Kosmetycznych.

Ustawa przewiduje dotkliwe kary za braki lub niedociągnięcia w całej dokumentacji, a także oznakowaniu kosmetyków. Z tego względu, jako konsumenci, możemy liczyć na stanowczo lepiej oznakowane etykiety. Deklaracje marketingowe, które deklaruje producent, muszą zgadzać się z wynikami przeprowadzonych i umieszczonych w Raporcie Oceny Bezpieczeństwa badań kosmetyku. Na etykiecie musi być również odpowiednio wyróżniona osoba odpowiedzialna za produkt wraz z danymi do kontaktu. Na opakowaniu również musi znajdować się dokładnie uwzględniony sposób stosowania, a także środki ostrożności. Kary pieniężne obejmują także niezgodne stosowanie w składzie produktu surowców zabronionych Rozporządzeniem WE nr 1223/2009 oraz przekroczenie ograniczeń związanych z danymi komponentami.

Sama etykieta produktu, sprzedawana w danym kraju musi mieć opisy w języku urzędowym danego kraju. Koniec z etykietami w innych językach. Produkt musi być czytelny dla potencjalnego klienta.
Ustawa działa na dużą korzyść konsumenta końcowego produktu kosmetycznego.
Marta Majszyk
Marta Majszyk
Absolwentka kosmetologii i biologii analitycznej. Technolog produkcji kosmetyków. Kosmetolog z pasji, zamiłowania i wyboru. Przyszła dr kosmetologii. Ciągle poszerza wiedzę, uczestniczy w kursach, szkoleniach i seminariach. Kocha to, co robi. Prywatnie pasjonatka jeździectwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

">
F
?

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera, nie przegap nowych informacji.

FreshMail.pl