Studia na kierunku kosmetologia cieszą się obecnie bardzo dużą popularnością. Co dalej po otrzymaniu dyplomu magistra? Aby móc zaistnieć na rynku pracy jako kosmetolog, należy wykazać się czymś ponadprzeciętnym.
Umiejętność słuchania i zaufanie
Trzeba zacząć od podejścia do samego zawodu. Praca ta opiera się w 100% na kontakcie z klientem, bardzo często przeradza się w wieloletnią współpracę klient-kosmetolog. Dlatego oprócz wiedzy teoretyczno-praktycznej powinno dodać się jeszcze umiejętność rozmowy z klientem i budowanie wzajemnego zaufania.
Jeśli klient nie zaufa osobie, która zajmuje się jego skórą, to nie będzie stosował się do wskazówek, a pielęgnacja nie przyniesie efektu. Podobnie kosmetolog, jeśli nie pozna klienta i mu nie zaufa, to będzie bał się wykonywać bardziej inwazyjne zabiegi, które przyniosłyby lepszy skutek od dotychczas stosowanych. Zawód kosmetologa jest bardzo często w żargonie zawodowym łączony z funkcją psychologa. Coś w tym jest, dlatego dobry kosmetolog musi umieć słuchać swoich klientów.
Jak się wyróżnić ?
Młody kosmetolog, aby wyróżnić się na rynku pracy - musi on czerpać wiedzę nie tylko ze studiów, ale również z innych źródeł, takich jak: szkolenia, kursy, konferencje, sympozja. Takie spotkania dają możliwość zdobycia nowych umiejętności, często potwierdzonych certyfikatami. Stwarzają także pole do dyskusji, do wymiany doświadczeń między uczestnikami. Udział w takich eventach daje pracodawcy pewność, że potencjalny pracownik gabinetu kosmetologicznego chce się szkolić i cały czas zdobywa oraz poszerza swoją wiedzę.
W wielu ogłoszeniach dotyczących pracy kosmetologa spotyka się w wymaganiach co najmniej pół roku doświadczenia w zawodzie. Należy podkreślić, że zawód kosmetologa rozpoczyna się od pierwszych zajęć praktycznych na studiach. Świeżo upieczeni kosmetolodzy często zapominają o tych zajęciach oraz o praktykach zawodowych wykonywanych w czasie studiów, zostawiając pole „doświadczenie” puste. To błąd! Na wstępie taki kosmetolog daje pracodawcy do myślenia, że strona praktyczna zawodu nie istnieje.
Młody kosmetolog, na początku swojej kariery zawodowej, bardzo często łapie się wszystkich, możliwych dziedzin kosmetologii. Niestety wiadomo, że człowiek nie jest tytanem i nie będzie we wszystkim perfekcyjny. Dlatego na samym początku warto zastanowić się, jakie sektory kosmetologii są najbardziej interesujące. Są osoby, które czują się pewnie w kwestii manicure, a inne nie wyobrażają sobie pracy bez zabiegów w obrębie twarzy, szyi, dekoltu. Dobrze jest skupić się na tych dziedzinach, które sprawiają największą przyjemność, a tym samym szkolić się jak najwięcej w tym zakresie. Lepiej skupić się na danej dziedzinie i stać się w niej ekspertem.
Poszczególne kraje, w tym także Polska, stają się coraz bardziej wielokulturowe, dlatego dodatkowym atutem w pracy będzie znajomość języków obcych. Wiele uczelni gwarantuje w ramach studiów zajęcia z języka obcego zawodowego. Jest to duży atut w dzisiejszym świecie. Bardzo często do salonów trafiają obcokrajowcy, z którymi dobrze byłoby porozmawiać w sposób przyjazny i konkretny. Język angielski jest tu absolutną podstawą, natomiast znajomość dodatkowych języków obcych na pewno zaprocentuje podczas rekrutacji u pracodawcy. Nauka języka daje także możliwość wyjazdu i podjęcia pracy za granicą.
Na co zwracać uwagę podczas rekrutacji?
Na rozmowach rekrutacyjnych potencjalni pracodawcy bardzo często zadają pytania o znajomość profesjonalnych firm oraz kosmetyków. Rynek kosmetyczny jest bardzo bogaty i nie sposób poznać wszystkich marek, jednak orientacja w tych najbardziej znanych jest wskazana. Tutaj z pomocą przychodzą pisma branżowe. Bardzo często spotkać się można w nich z opisami linii zabiegowych, efektami, jakie się uzyskuje, oraz informacjami o firmie. Dobrze jest pojawiać się także na eventach z branży beauty, gdzie bardzo często można porozmawiać z przedstawicielami danych firm, przetestować produkty oraz otrzymać próbki. Jest to także miejsce wymiany poglądów i doświadczeń.
Oprócz samego doświadczenia zawodowego, pracodawcy cenią sobie zaangażowanie potencjalnych pracowników w różne inicjatywy kosmetologiczne, udział w konkursach, kołach naukowych itp. Słowem, każda dodatkowa aktywność jest bardzo wskazana.
Kosmetolog jest bardzo często wizytówką gabinetu, dlatego podczas rozmowy rekrutacyjnej ważne jest zbudowanie dobrego wrażenia. Nienaturalny wygląd i nieadekwatny strój dość często dyskwalifikują kandydata na wstępie. Prawdziwy kosmetolog charakteryzuje się nienagannym wyglądem, dbałością o detale oraz uśmiechem. Nie należy zapominać, że uśmiech i pozytywne nastawienie do pracy to podstawa w jej szukaniu.