Mikrobiom skóry-CodziennikKosmetyczny.pl
Mikrobiom skóry – jakie składniki korzystnie na niego wpływają?
21 sierpnia 2020
Jak odmłodzić oczy_CodziennikKosmetyczny.pl
Jak odmłodzić okolice oczu?
27 sierpnia 2020

Na dobry wzrok

Jak wspomóc oczy_CodziennikKosmeyczny.pl
Nasz wzrok jest przemęczony, bo każdego dnia musi radzić sobie z godzinami spędzonymi przed monitorem komputera i innych urządzeń, zanieczyszczeniem powietrza, nieodpowiednim oświetleniem czy wysuszającą klimatyzacją.
Długotrwała praca przy komputerze potrafi znacznie nadwyrężyć wzrok. Sama tego doświadczam. Męczy mnie długie siedzenie przed monitorem, czuję nieprzyjemne pieczenie, suchość i zaczerwienienie oczu.

Przyczyną może być również to, że po wielogodzinnym przesiadywaniu przy komputerze, w domu odpoczywamy przy kolejnych monitorach emitujących światło i odblaski: telewizorze, smartfonie czy tablecie. W konsekwencji nasz wzrok nie może odpocząć i się zregenerować.

Na jakość i kondycję wzroku, oprócz nawyków higienicznych, wpływ ma również dieta. Powinna ona być bogata w składniki, które biorą udział w regeneracji oczu oraz ostrości widzenia. W naszym codziennym jadłospisie powinniśmy szukać: witamin A, C, E oraz tych z grupy B, beta-karotenu, luteiny, zeaksantyny, i nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3.

Beta-karoten ma szczególne znaczenie wśród innych karotenoidów, ponieważ jest prekursorem witaminy A. Prawidłowe stężenie witaminy A w organizmie chroni przed wieloma poważnymi chorobami. Witamina A odpowiedzialna jest za widzenie, bierze udział w procesach zachodzących w siatkówce za sprawą rodopsyny, czyli purpury wzrokowej. Odgrywa ważną rolę w procesie rozrostu tkanki kostnej oraz komórek nabłonkowych, w szczególności błony śluzowej jamy ustnej, przewodu pokarmowego, układu moczowego, dróg oddechowych, również narządu wzroku. Awitaminoza prowadzi do zaburzenia wzrostu u dzieci, wysychania i rogowacenia naskórka, rogowacenia części nerek i powstawania kamieni, kurzej ślepoty, wysychania rogówki i jej rozmiękczania, czego konsekwencją może być całkowita ślepota.

Najwięcej beta-karotenu jest w marchwi, szpinaku, dyni, pomidorach i w morelach. Alfa-karoten jest w dyni. Niewielkie dawki karotenoidów znajdują się w nabiale, zwłaszcza w mleku krów karmionych świeżą trawą. Karoten występuje też w żółtku jaja. Ponadto źródłem karotenoidów są warzywa: marchew, słodkie ziemniaki, pietruszka naciowa, jarmuż, szpinak, papryka, morele, brokuły, pomidory.

Luteina pochłania szkodliwe promieniowanie ultrafioletowe, chroniąc przed nim siatkówkę i soczewkę. Jest naturalnym filtrem przeciwsłonecznym. Pozwala na lepsze widzenie w nocy, zapobiega zaćmie i chroni plamkę żółtą przed zwyrodnieniem, które jest przyczyną ślepoty. Jest wykorzystywana w leczeniu retinopatii cukrzycowej. Luteina obecna jest w glonach, szpinaku, jarmużu, kapuście włoskiej, kukurydzy i brokułach. Zeaksantyna występuje m.in. w kukurydzy, dzikiej róży i w rokitniku.
Iwona Jakubiak
Iwona Jakubiak
Autorka i konsultant ds. zdrowia dla czasopism i wydawnictw. Z wykształcenia jestem kosmetologiem i specjalistą zdrowia publicznego. Specjalizuję się w tzw. kosmetologii leczniczej, czyli procedurach wspomagających terapię problemów skórnych (np. atopia, łuszczyca, hirsutyzm, trądzik pospolity, trądzik różowaty, przebarwienia, zaburzenia rogowacenia, suchość skóry, cellulit, łysienie, blizny, itp.). Indywidualne podejście do Pacjenta to podstawa mojej pracy, w której wykorzystuję różnorodne produkty kosmetyczne, wykorzystując całe spektrum dostępnych możliwości, jakie daje nowoczesna kosmetologia i wiedza o fizjologii organizmu ludzkiego. Od zawsze fascynuje mnie przyroda i otaczający świat. Podczas studiów na Akademii Medycznej moją pasją stała się aromaterapia, fitoterapia i immunologia. Lubię dzielić się wiedzą, dlatego, oprócz bloga https://gabinetzdrowiaiurody.blogspot.com/ publikuję oraz kształcę jako trener i wykładowca akademicki. Ponadto oferuję również szkolenia kosmetyczne "szyte na miarę" dla Klientów indywidualnych, biznesowych i grup zorganizowanych .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

F
?

Zapisz się do newslettera!

Zapisz się do newslettera, nie przegap nowych informacji.
[FM_form id="1"]